Systém bezdušové pneumatiky nepotřebuje pro udržení tlaku uvnitř pneu přídavnou duši jako tomu je u tradičních dušových pneumatik. Jak to funguje a k čemu je to vlastně dobré?
Řez bezdušovou pneumatikou a kola (zdroj: Hankook Tyres) |
V oblasti technologií bezdušových pneumatik existuje spoustu patentů a první byl zaregistrovaný již v roce 1928. Většinu ale provázela spousta technických problémů a takže se jich moc do sériové výroby nedostalo.
Přelomový byl až patent z roku 1946 od společnosti BFGoodrich který používal pneumatiky ze syntetické butylové gumy a zajišťoval tak větší těsnost proti unikání vzduchu, což byl jeden z největších problémů u předchozích patentů bezdušových pneumatik z přírodního kaučuku.
V čem spočívají hlavní výhody bezdušové pneumatiky?
Nesprávné nasazení dušové pneumatiky může způsobit defekt stejně jako tření a teplo vznikající mezi duší a bočnicí pneumatiky může způsobit poškození subtilní tenké pryže. Pokud dojde k menšímu defektu bezdušové pneumatiky tak má vzduch tendenci unikat pomaleji než u dušové varianty, kde je únik vzduchu obvykle intenzivní a rychlý. Bezdušové pneumatik se při montáži dají také vybavit těsnící tekutinou, která je schopná utěsnit drobnější defekty.
V tomto instruktážním videu o značení pneumatik naleznete podrobné technické informace a zmínku o značení tt u motocyklových pneumatik, které právě značí dušový typ pneumatiky.
Za nevýhodu by jsme mohli označit požadavek na přesné usazení kola do ráfku, což je ale zároveň nutnost pro bezpečný provoz.
V dnešní době používá bezdušové pneumatiky naprostá většina výrobců automobilových pneumatik jako Pirelli, Dunlop, Continental, Michelin a další. Dušové pneumatiky můžeme stále najít u některých motocyklových či cyklistických pneumatik, ale i zde technologická inovace pomalu přináší bezdušová a spolehlivá řešení, která jsou levnější, trvanlivější, spolehlivější a méně náročná na výrobu.
Přelomový byl až patent z roku 1946 od společnosti BFGoodrich který používal pneumatiky ze syntetické butylové gumy a zajišťoval tak větší těsnost proti unikání vzduchu, což byl jeden z největších problémů u předchozích patentů bezdušových pneumatik z přírodního kaučuku.
V čem spočívají hlavní výhody bezdušové pneumatiky?
Nesprávné nasazení dušové pneumatiky může způsobit defekt stejně jako tření a teplo vznikající mezi duší a bočnicí pneumatiky může způsobit poškození subtilní tenké pryže. Pokud dojde k menšímu defektu bezdušové pneumatiky tak má vzduch tendenci unikat pomaleji než u dušové varianty, kde je únik vzduchu obvykle intenzivní a rychlý. Bezdušové pneumatik se při montáži dají také vybavit těsnící tekutinou, která je schopná utěsnit drobnější defekty.
V tomto instruktážním videu o značení pneumatik naleznete podrobné technické informace a zmínku o značení tt u motocyklových pneumatik, které právě značí dušový typ pneumatiky.
Za nevýhodu by jsme mohli označit požadavek na přesné usazení kola do ráfku, což je ale zároveň nutnost pro bezpečný provoz.
V dnešní době používá bezdušové pneumatiky naprostá většina výrobců automobilových pneumatik jako Pirelli, Dunlop, Continental, Michelin a další. Dušové pneumatiky můžeme stále najít u některých motocyklových či cyklistických pneumatik, ale i zde technologická inovace pomalu přináší bezdušová a spolehlivá řešení, která jsou levnější, trvanlivější, spolehlivější a méně náročná na výrobu.
Žádné komentáře:
Okomentovat