27. 5. 2013

Nízkoprofilové pneumatiky

Nové technologie v automobilovém průmyslu umožňují uvádět do sériové produkce podvozkové soustavy poskytující vysokou míru výkonu, komfortu a bezpečnosti. Z těchto důvodů se také snižují profily pneumatik. Co to prakticky znamená? 

Z historického hlediska měly diagonálně konstruované pneumatiky s tuhou a vysokou bočnicí za úkol nejen přenášet hnací síly od motoru, ale také se podílet na úrovni jízdního komfortu a tlumení nerovností. Tyto požadavky vedly k nutnosti robustní konstrukce vysokého a úzkého profilu, který zhoršoval jízdní vlastnosti a celkovou mechanickou účinnost automobilu.

Nízkoprofilové pneumatiky nejsou přesný pojem či kategorie, ale obecně můžeme říct, že pneumatiky od výšky bočnice 45 se dají označit za nízkoprofilové. Nejvíce dezénu v této oblasti můžeme však na trhu najít kolem poměru 25% a ty mají také již znatelně lepší jízdní vlastnosti. 

Společnost Yokohama zpracovala přehlednou grafiku znázorňující vliv zmenšujícího se poměru výšky bočnice k šířce pneumatiky a změně profilu pneumatiky v příčném řezu.

Vliv výšky bočnice na profil pneumatiky (zdroj: Yokohama tires)

Z obrázku lze vypozorovat, že čím nižší je bočnice tím více může narůst pneumatika do šířky, což zvětšuje prostor pro tvarování dezénu a ten se tak může lépe uzpůsobit pro efektivnější odvod vody od dezénu a výrazně se tak zlepší jízdní vlastnosti vozidla.

Tuhá a nízká bočnice radikálně zvyšuje velikost možného přenesení axiálních sil bez ztráty adheze a kontroly nad vozidlem. Tyto mechanické vlastnosti oceníte nejčastěji v průjezdech zatáček, kde automobil na nízkoprofilových pneumatikách lépe sedí, vede stopu a dává více informací řidiči o tom, co se s koly zrovna děje. 

Pirelli P Zero- špičkový výkon a kvalita

Zvětšení kontaktní plochy s vozovkou zlepšuje především brzdné vlastností vozidla. Nárůst efektivní stykové plochy dovoluje konstruktérům pneumatik více laborovat s prořezáním dezénu a také je tu možnost širšího vedení podélných drážek, které minimalizují riziko aquaplaningu. 

Pojďme si tedy shrnout hlavní přednosti nízkoprofilových pneumatik: 

  • Zvětšení kontaktní plochy pneumatiky a silnice
  • Zlepšení ovladatelnosti vozu a odezvy na řízení
  • Lepší stabilita za vyšších rychlostí
  • Tužší bočnice s výhodami radiální konstrukce
  • Menší přenos vibrací do řízení při průjezdu zatáček
  • Možnost efektivnějšího návrhu dezénu
Za nevýhody spojené se špatnou volbou pro konkrétní automobil můžeme označit větší valivý odpor a menší ekonomičnost provozu, takže je potřeba výběr pneumatik zvážit dle typu vozidla a nejlépe se poradit s odborníky z prodeje, kteří vám pomohou udělat nejlepší volbu mezi ekonomičností provozu a jízdními vlastnostmi.

Obecně se o technických parametrech a rozměrech pneumatik můžete dozvědět zde, nebo zde v podařeném videu. Můžeme také doporučit  tento článek pojednávajícím o energetickém štítkování a praktických zkušenostech s nízkoprofilovými pneumatikami. 









Oblíbené příspěvky