20. 5. 2013

Radiální konstrukce pneumatiky

Pojem radiální pneumatika značí typ konstrukce kostry pneumatiky, kdy kord směřuje kolmo na patní lana dezénu. Proč se tato konstrukce používá? 

Konstrukce kostry pneumatiky se dělí na radiální, diagonální a smíšenou. Každá má své výhody a nevýhody v závislosti na použití a mechanických požadavcích.

Radiální konstrukci tvoří sudý či lichý počet kordových vložek, jejichž vlákna jsou uložena radiálně na osu otáčení a odtud také plyne název konstrukce. Materiál kordových vložek tvoří nejčastěji textilní či ocelové matrice obalené v pryžovém obalu a navulkanizované v gumovém těle pneumatiky. Kostra pracuje v největší součinnosti s nárazníkem pneumatiky, který je podobné konstrukce, ale jeho vlákna jsou uložena pod jiným úhlem (18-20°) a díky němu je pneumatika schopna snášet všechna zatížení také v obvodovém směru.

řez radiální pneumatikou


Ve srovnání s diagonální konstrukcí má radiální plášť tužší běhounovou část a poddajnější bočnici. Radiální konstrukce zajišťuje dobrý záběr dezénu na vozovce, menší spotřebu a větší styčnou plochu pneumatiky s vozovkou díky lepšímu kopírování kontaktního povrchu (viz obrázek). Z toho vyplývají také další mechanické vlastnosti jako nižší valivý odpor a brzdná dráha a tím pádem i větší bezpečnost provozu.
Radiální konstrukce pneumatiky maximálně využívá pevnosti matrice kordu a nevytváří v provozu zatížení střihovými silami, které generují větší tření mezi vrstvami pláště a snižují tak účinnost a životnost pneumatiky. V současné době je kombinace radiální konstrukce a bezdušové technologie pneumatiky nejrozšířenější.

V dnešní době patří radiální konstrukce k nejpoužívanějšímu typu a ve značení pneumatiky jí patří písmeno R mezi rozměrem a průměrem, což se často plete s mylným označením poloměru.

Příklad:

Continental PremiumContact 5 195/55 R16 87 V Letní

Více o značení pneumatik a jeho významu se můžete dozvědět v tomto přehledném videu:



Za nevýhodu radiálních pneumatik by se dala označit větší citlivost ke změnám huštění a aktuálního tlaku v pneumatice při provozu, což může způsobovat nerovnoměrné sjíždění a zhoršení mechanických vlastností. Správná údržba pneumatik však pomůže těmto problémům předejít. Více informací o pneumatikách můžete najít v tomto článku na encyklopedii Wikipedia.

Závěrem lze tedy říci, že radiální typ pneumatiky je dnes nejpoužívanějším typem konstrukce většiny světových výrobců pneumatik (Pirelli, Dunlop, Continental a další) a jedná se o technologickou inovaci umožňující dosáhnout větší efektivity přenosu hnacích sil na vozovku odpovídající hnacím systémům moderních automobilů.




Oblíbené příspěvky