Pojem radiální pneumatika značí typ konstrukce kostry pneumatiky, kdy kord směřuje kolmo na patní lana dezénu. Proč se tato konstrukce používá?
Konstrukce kostry pneumatiky se dělí na radiální, diagonální a smíšenou. Každá má své výhody a nevýhody v závislosti na použití a mechanických požadavcích.
Radiální konstrukci tvoří sudý či lichý počet kordových vložek, jejichž vlákna jsou uložena radiálně na osu otáčení a odtud také plyne název konstrukce. Materiál kordových vložek tvoří nejčastěji textilní či ocelové matrice obalené v pryžovém obalu a navulkanizované v gumovém těle pneumatiky. Kostra pracuje v největší součinnosti s nárazníkem pneumatiky, který je podobné konstrukce, ale jeho vlákna jsou uložena pod jiným úhlem (18-20°) a díky němu je pneumatika schopna snášet všechna zatížení také v obvodovém směru.
řez radiální pneumatikou |
Ve srovnání s diagonální konstrukcí má radiální plášť tužší běhounovou část a poddajnější bočnici. Radiální konstrukce zajišťuje dobrý záběr dezénu na vozovce, menší spotřebu a větší styčnou plochu pneumatiky s vozovkou díky lepšímu kopírování kontaktního povrchu (viz obrázek). Z toho vyplývají také další mechanické vlastnosti jako nižší valivý odpor a brzdná dráha a tím pádem i větší bezpečnost provozu.
Radiální konstrukce pneumatiky maximálně využívá pevnosti matrice kordu a nevytváří v provozu zatížení střihovými silami, které generují větší tření mezi vrstvami pláště a snižují tak účinnost a životnost pneumatiky. V současné době je kombinace radiální konstrukce a bezdušové technologie pneumatiky nejrozšířenější.
V dnešní době patří radiální konstrukce k nejpoužívanějšímu typu a ve značení pneumatiky jí patří písmeno R mezi rozměrem a průměrem, což se často plete s mylným označením poloměru.
Příklad:
Continental PremiumContact 5 195/55 R16 87 V Letní
Více o značení pneumatik a jeho významu se můžete dozvědět v tomto přehledném videu:
Za nevýhodu radiálních pneumatik by se dala označit větší citlivost ke změnám huštění a aktuálního tlaku v pneumatice při provozu, což může způsobovat nerovnoměrné sjíždění a zhoršení mechanických vlastností. Správná údržba pneumatik však pomůže těmto problémům předejít. Více informací o pneumatikách můžete najít v tomto článku na encyklopedii Wikipedia.
Závěrem lze tedy říci, že radiální typ pneumatiky je dnes nejpoužívanějším typem konstrukce většiny světových výrobců pneumatik (Pirelli, Dunlop, Continental a další) a jedná se o technologickou inovaci umožňující dosáhnout větší efektivity přenosu hnacích sil na vozovku odpovídající hnacím systémům moderních automobilů.
Žádné komentáře:
Okomentovat