25. 6. 2013

Testovací zařízení pneumatik AIBA od Continental

Na testovací okruh Contidrom poblíž Hannoveru nedávno přibylo testovací zařízení AIBA (automatický interiérový brzdný analyzátor) a má sloužit pro přesné a univerzální testování brzdných vlastností pneumatik za různých klimatických podmínek a na rozlišných površích.

AIBA je 300 metrů dlouhá a 30 metrů široká hala, kde je možné bezpilotně testovat osobní vozy, 4x4 a také vozy dodávkové. AIBA je schopná simulovat jak letní podmínky (suché i mokré), tak zimní období v rozmezí teplot vozovky od -10 do -1°C a to 24 hodin denně, 365 dní v roce.

„Tady můžeme zkombinovat výhody laboratorního testování se zkouškami venku. To nám umožnilo zlepšit opakovatelnost testů na současných 70 %, což znamená, že dokážeme změřit pokrok ve vývoji s optimální přesností. Dříve musely testy pneumatik probíhat za velmi proměnlivých okolních podmínek, na některých místech zkušebního okruhu Contidrom se měnila teplota i rychlost a směr větru. AIBA nám umožní provádět tyto testy po celý rok za neměnných zkušebních podmínek, v klimatizovaných prostorách a na různých površích s konstantními koeficienty tření.“ říká David O'Donnell, ředitel výzkumu a vývoje pneumatik pro osobní a užitkové vozy za společnost Continental.



Právě neměnné podmínky a schopnost téměř identicky zreplikovat stejnou zkoušku pro více dezénu je hlavní předností zařízení a na základě výsledků je možné dostatečně průkazně hodnotit mechanické vlastnosti a brzdnou účinnost testovaných pneumatik. Continental se tak stal jediným výrobcem disponujícím takovouto technologií a schopností celoročního testování za požadovaných podmínek.
O pohon se starají lineární akcelerátory, které jsou schopné vozidlo zrychlit na požadovaných 120 km/h za pouhých 100 metrů. Brždění je realizované hydraulickou pákou stlačující brzdový pedál a o záznam se stará pokročilá senzorika umístěná na okolo, na autě a také v pneumatikách.



Klimatizovaná hala nabízí 5 tratí s rozlišnými povrchy a auta se zde mohou pohybovat rychlostí až 120 km/h právě díky sofistikovanému lineárnímu pohonu a testovací kapacita Continentalu se tímto zvýšila více jak dvojnásobně. Standardní testy na suché vozovce probíhají za rychlosti 100 km/h, testování brzdného účinku na mokru potom za 80 km/h. Continental si od této investice slibuje rychlejší a efektivnější testování nových dezénů a tím rychlejší aplikaci nových technologií do praxe.




Oblíbené příspěvky