16. 10. 2013

Starší než nová pneumatika

Kdy je pneumatika stará? Dá se vůbec určit, kdy nepoužitá a správně skladovaná pneumatika již není vhodná pro provoz? Přesné údaje nejsou, faktické studie chybí a přibývají pouze dohady a předsudky.


Spousta řidičů klade při pořizování pneumatik velký důraz na jejich stáří a mnohdy již rok vyrobené pneumatiky odmítají převzít s tím, že jsou příliš staré. Je tomu ale skutečně tak? 

Rozvířená diskuze na toto téma přinutila hned několik velkých výrobců vydat tiskové zprávy, kde se k problému vyjádřili. Společnost Goodyear Dunlop se například nechala slyšet, že naprostá většina řidičů nemá dostatek informací k tomu, aby se mohli správně rozhodnout, zda je již pneumatika příliš stará. Michelin zase garantuje, že všechny jejich nové pneumatiky, které je možno zakoupit jsou stejně kvalitní bez ohledu na datum výroby. Evropská technická organizace výrobců pneumatik a ráfků (ETRTO) a Americká asociace výrobců (RMA) zastávají názor, že nemá být stanovena žádná konkrétní životnost nové pneumatiky, jelikož k tomu neexistují relevantní data či konkrétní studie.

Hlavní faktor, který zásadně ovlivňuje stárnutí pneumatik je mimo vlastního provozu totiž skladování. Z hlediska startu a průběhu nevratných degradabilních procesů je způsob skladování klíčový a měl by být důsledně dodržován. Pneumatika pro svoji dlouhou životnost potřebuje suché, temné místo bez mechanického namáhání (například tlakem) a bez kontaktu s chemikáliemi (sůl, nafta, kyselina atd.). Stejný efekt procesu stárnutí pneumatiky, který nastane při správném skladování za rok můžeme měřit již po 3 týdnech používání! 

Obecně se dá dle doporučení výrobců, oborových organizací a praktickým zkušenostmi považovat hranici 5 let od výroby pneumatiky za zcela bezpečnou pro použití. Je opět potřeba připomenout, že taková pneumatika musí být po tuto dobu správně skladována!

Více se také dozvíte v tomto článku, odkud vede také odkaz na oficiální tiskovou zprávu společnosti Goodyear Dunlop. 

Oblíbené příspěvky