20. 11. 2013

Evoluce pneumatik bez vzduchu

Na pojem bezdušová pneumatika jsme si už zvykli a tento typ konstrukce se nachází na většině automobilů i motocyklů všech kategorií. Poslední dobou se začínají objevovat koncepty a konkrétní aplikace bez-vzduchových pneumatik. 

Exkurze do nedávné historie ukazuje, že se tímto konceptem zabýval už Michelin či Bridgestone ve snaze vyvinout levnou, úspornou a trvanlivou variantu pneumatik naplněných vzduchem. Ač tyto koncepty vypadaly slibně, nikdy nenastala alespoň malosériová produkce a praktická aplikace do provozu. O něco zajímavěji se jevily pokusy společnosti Resilient Technologies, která ukázala reálné chování prototypů na terénních vozidlech. Vozidla byla schopna obstojně překonávat terénní nerovnosti a tlumit rázy. Jako problematické se ovšem tlumení ukázalo v případě brzdění, kdy hmota vozidla silně zatížila voštinovou konstrukci kola, která se pružně deformovala a oscilovala kolem své rovnovážné polohy, což mělo za následek nestabilní jízdu za vyšších rychlostí a změnách směru, či nejistí brzdný efekt. Pneumatiky se díky této vysoké plasticitě konstrukce za delší jízdy také nadměrně zahřívaly a byly velice hlučné. Proto zůstaly klasické pneumatiky pro terénní použití stále nenahraditelné.


Americká firma Polaris však vzala vývoj této technologie z jiného směru. Zakoupila společnost Resilient Technologies a rozvinula technologii TerrainArmor do podoby nového dezénu pro lehké vozy kategorie ATV, neboli čtyřkolky a to pro armádní i civilní využití.
Výsledky jsou více než dobré a tato technologie zaručuje vyšší mobilitu a nižší hmotnost vozidla díky absenci kola rezervního. Kola TerrainArmor dle testů odolají i velkému poškození, kdy při 30% poničení voštinové konstrukci je kolo stále schopno provozu a při průrazu hřebem o délce 7,6 mm je vozidlo schopno stále ujet více než 1600 km. Tyto hodnoty ukazují na velkou praktičnost a upotřebitelnost především v těžkém terénu a pro vojenské účely. Společnost Polaris nabízí civilní verzi této technologie na modelu Sportsman WV850 H.O.

Oblíbené příspěvky