6. 11. 2013

Jak se osvědčily energetické štítky?

Je tomu rok co se u nás plošně a dle legislativy povinně zavedlo energetické štítkování pneumatik. Cílem tohoto kroku bylo poskytnout spotřebitelům relevantní a přehledné informace a parametrech pneumatik vedoucí k optimální volbě při koupi. Stačí tedy energetický štítek ke správné volbě? 

Fakta jsou taková, že i po roce stále není jisto ani v tom, zda energetické štítky skutečně jsou objektivním informačním kanálem ohledně vlastností pneumatik a jejich vzájemnému porovnávání.



Společnost GoodYear si proto nechala vypracovat obsáhlý průzkum názoru Evropských motoristů (konkrétně z Británie, Německa, Francie, Itálie, Španělska a Polska) v celkovém počtu 4200 dotázaných. Dle výsledků zná štítky 54% dotázaných a 71% motoristů z této skupiny štítky skutečně využívá při výběru pneumatik. Takže asi 40% zákazníků štítky pro výběr nových pneumatik skutečně používá, což není špatný výsledek. To ovšem neznamená, že je tato metodika skutečně adekvátní svému účelu. Citujeme slova Arthura de Boka ze společnosti GoodYear: 

„… i když přijmeme štítek jako dobrý start, existuje řada dalších důležitých faktorů, které by spotřebitelé měli vzít v úvahu. Např. i ty nejlepší ze zimních pneumatik nesou na štítku poměrně slabé známky, neboť tyto pneumatiky jsou optimalizovány k fungování za nízkých teplot na sněhu či ledu. My jako výrobce analyzujeme přes 50 kritérií, když testujeme pneumatiky, nejenom tři jako evropský štítek,“


Není tedy vhodné spoléhat pouze na údaje ze štítků, jelikož zohledňují málo parametrů a metodika testování a její objektivnost je stále otázkou diskuze a je kritizována jak odborníky z branže tak výrobci pneumatik, kteří disponují po dlouhých letech vývoje metodikami a technikou pro testování parametrů pneumatik na vysoké úrovni. Velké rozdíly v reálném výkonu a údajích uvedených na štítku panují především u zimních pneumatik. To potvrzuje i Vojtěch Schwangmaier, majitel předního internetového obchodu pneumatiky.cz s komentářem:

„Pokud existuje test pneumatik ve vašem rozměru, rozhodujte se podle něho, a ne na základě štítků. Pokud ve vašem rozměru a dokonce ani vybraném dezénu test neexistuje, zlehka si můžete pomoci zúžit výběr údaji ze štítků, zejména pokud jde o zimní pneumatiky.
Pokud tedy existují relevantní souhrnné testy konkurenčních pneumatik zohledňující více parametrů jako dělá například ADAC, OAMTC, TUV, dTest či Autoklub ČR, je vhodné se řídit těmito výsledky, byť jsou obsáhlejší. Zajímavé a důležité také je, že energetické štítky často nekorespondují s výsledky nezávislých testů, ale testy konkurenčních společností či spotřebitelských organizacích spolu často v zásadě souhlasí, co se týče pořadí hodnocených dezénů. Běžný uživatel samozřejmě nemá tolik času sledovat všechny testy a recenze, proto je třeba vhodné využít znalostí zkušených prodejců, kteří těmito aktuálními informacemi disponují v kombinaci s aktuálními vývoji cen.


Oblíbené příspěvky