Potřeba dostávat pravidelné a spolehlivé informace o stavu vozu a provozních podmínkách je pro správnou funkčnost a naladění vozu důležitá. Moderní vozy již dokáží číst povrch silnice pomocí systémů ABS a ESP a dle těchto údajů upravují i jízdní charakteristiky.
![]() |
Sonsory pneumatik Continental |
U pneumatik pomalu přichází legislativní povinnost kontroly tlaku. To se dá realizovat pomocí technologie RFID (Radio Frequency Identification) čili bezdrátového přenosu dat z pneumatiky do řídící jednotky vozu. Obdobným způsobem lze též získávat informace o tlaku, teplotě a identitě pneumatiky. S aplikací těchto technologií do provozu se již zabývají výrobci Pirelli, Good Year či Dunlop a Michelin dokonce tuto technologii již aplikoval do pneumatik autobusů při letních OH 2012 v Londýně, kde šlo především o sběr dat.
Z pneumatik jako pasivního komponentu vozu se tak stává aktivní prvek bezpečnosti a periferie sensorického pole automobilu poskytující důležitá jízdní data pro optimalizaci jízdních charakteristik. V budoucnosti nás tak budou pneumatiky hrát mnohem důležitější roli v aktuálním nastavení vozu a zjišťovat stav vozovky. To povede k větší efektivitě provozu (nižší spotřebě paliva, menšímu opotřebení vzorku a pomalejší mechanické degradaci pneumatik) a vyšší úrovně aktivní bezpečnosti ve spolupráci s elektronickými bezpečnostními systémy vozu.
Žádné komentáře:
Okomentovat